Ψυχοκινητική Ανάπτυξη παιδιών 1-3 ετών
April 22, 2019
Βιταμίνη D και η σημασία της στα παιδιά
April 25, 2019

Τι κάνετε όταν το παιδί δεν πίνει το γάλα του;

Πόσο συχνά σας έχει συμβεί να αρνείται το παιδί σας να πιει το γάλα του, οδηγώντας σας σε ομηρικούς καβγάδες; Αν αλλάξετε λίγο την τακτική σας, θα τα καταφέρετε χωρίς πολύ αντίσταση γιατί η αλήθεια είναι ότι το γάλα έχει πολλά οφέλη και καλά κάνετε και επιμένετε στη κατανάλωσή του.

Τι προσφέρει το γάλα στο παιδί σας;

Το γάλα περιέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας ενώ αποτελεί μία από τις πλουσιότερες πηγές ασβεστίου για τον οργανισμό. Πέραν αυτού όμως, το γάλα περιέχει πληθώρα μικροθρεπτικών συστατικών που ίσως να μην έχετε ακούσει, όπως φώσφορο, κάλιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, βιταμίνη Β12, ριβοφλαβίνη κ.α.

Το ασβέστιο σε συνδυασμό με άλλα ανόργανα στοιχεία βοηθά στη δημιουργία γερών οστών και δοντιών αλλά και στη διατήρηση της υγείας αυτών. Γι’ αυτό και η επαρκής κατανάλωση γάλατος και γαλακτοκομικών προϊόντων κατά την παιδική και εφηβική ηλικία, μια φάση ακόμη ανάπτυξης, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη οστική μάζα και να προληφθεί η οστεοπόρωση σε μεγαλύτερες ηλικίες. Ενδεικτικά τα παιδιά θα πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά περίπου 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων, όπου 1 μερίδα ισοδυναμεί με 1 ποτήρι γάλα (250 ml) ή 1 κομμάτι τυρί 30γρ ή 1 κεσεδάκι γιαούρτι (200 γρ).

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να καταναλώνει ευκολότερα το γάλα;

  • Αναρωτηθείτε μήπως δεν το θέλει τη συγκεκριμένη ώρα της ημέρας. Πολλές φορές το άδειο στομαχάκι του το πρωί για παράδειγμα, μπορεί να μην «δέχεται» με την ίδια ευχαρίστηση συγκεκριμένα τρόφιμα. Προτείνετέ το σε διαφορετικό γεύμα.
  • Μήπως υπερβάλλετε με τη ποσότητα που του σερβίρετε; Αφήστε το να πιει όσο γάλα θέλει από το ποτήρι του χωρίς πίεση και απειλές. Ακόμη και το άγχος του ότι «πρέπει να αδειάσεις το ποτήρι» οδηγεί σε ολική άρνηση.
  • Η θερμοκρασία του γάλατος μπορεί να επηρεάζει επίσης την αποδοχή του. Δοκιμάστε την κάθε εκδοχή, ζεστό ή κρύο, και ζητήστε από το παιδί σας να διαλέξει πως θα το πίνει. Πιθανόν επίσης, η προτίμηση αυτή να αλλάζει το χειμώνα και το καλοκαίρι, αντίστοιχα.
  • Όσο πιο συχνά σας βλέπει το παιδί σας να πίνετε και εσείς γάλα, τόσο πιο πιθανό θα είναι να σας μιμηθεί. Μην ξεχνάτε ότι είστε το πιο ισχυρό πρότυπο για εκείνο.
  • Διερευνήστε μήπως το γάλα προκαλεί φουσκώματα ή αέρια στο παιδί σας, μια δυσάρεστη αίσθηση που οδηγεί σίγουρα, σε άρνηση. Μειώστε λίγο την ποσότητα του γάλατος που του προσφέρετε και συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας.
  • Δοκιμάστε να κάνετε πιο «διασκεδαστική» την κατανάλωση του γάλατος. Διαλέξτε μαζί με το παιδί σας ένα πολύχρωμο ποτηράκι ή διαφορετικό χρώμα καλαμάκι κάθε φορά ώστε να πίνει με άλλη διάθεση το γάλα του.
  • Δοκιμάστε και την εκδοχή του smoothie. Γάλα με λίγα κομμάτια φρούτων της επιλογής του παιδιού θα το μετατρέψουν σε ένα ίσως πιο δελεαστικό ρόφημα για κάθε ώρα της ημέρας. Προσέξτε η συνολική ποσότητα του smoothie που θα φτιάξετε να είναι περίπου ένα ποτήρι. Μια υγιεινή επιλογή παραμένει υγιεινή όταν καταναλώνεται και στις ενδεδειγμένες ποσότητες, το περισσότερο δεν είναι απαραίτητα καλύτερο.
  • Αποφύγετε τη λύση της ζάχαρης. Ένα νόστιμο και γλυκό φρούτο όπως ήδη αναφέραμε, θα προσθέσει επιπλέον θρεπτικά συστατικά στο ήδη πλούσιο θρεπτικά γάλα.
  • Τέλος, μην ξεχνάτε να επιβραβεύετε λεκτικά το παιδί σας κάθε φορά που τρώει υγιεινά όπως και όταν πίνει το γάλα του, μιας και κάνει ένα ακόμη βήμα για να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

    • Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής, Prolepsis, Εθνικός διατροφικός οδηγός για βρέφη, παιδιά και εφήβους
    • https://www.choosemyplate.gov/dairy-nutrients-health

Σιατίτσα Εβίτα
MSc, Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Επιστημονικός Συνεργάτης Χαροκοπείου Πανεπιστημίου